BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, May 7, 2009

Lafaz Yang Tersimpan...

[b]

Pengalaman mengajar erti kehidupan. Dalam kehidupan ini, pelbagai ragam manusia dapat kita perhatikan. Semua itu menjadikan kita lebih matang dalam menangani kerenah manusia. Ada yang cakap tak serupa bikin, membangga diri, menganggap diri paling hebat di dalam dunia ini, seperti semua perkara dia boleh buat, mampu buat dan mudah sahaja bagi dirinya yang ‘memang hebat’ dalam semua aspek itu. Dah tu suka menyampuk bila orang sedang bercakap. Kalau ye pun nak menyampuk, bagi la salam dulu. “Assalamualaikum. Boleh tak saya nak menyampuk?”. Haaa kan ke sopan sikit gaya nya. Takde la orang jadi bengang dengan engkau. Sabau je le. Ada juga yang menganggap diri mereka terlalu bagus sehinggakan orang lain salah belaka. Dalam bahasa sopannya, “engkau je la yang betul”. Mereka lah segala-galanya. Mereka lah yang bagus. Mereka lah yang bijak. Masalahnya yang berperangai begitu orang-orang yang ada ilmu tetapi jika hendak dibandingkan, lebih elok lagi perangai orang yang tiada ilmu. Nampak sahaja sopan tetapi hampeh (sopan ke kaedahnya???). Memang tidak boleh pakai. Kadang-kadang aku rasa adalah lebih baik berkawan dengan manusia-manusia yang kurang ilmu agamanya dan tidak sesopan mana daripada berkawan dengan makhluk-makhluk seperti itu. Ada juga yang bertanam tebu di pinggir bibir, lembut gigi daripada lidah, dan bermacam-macam peribahasa lagi yang sesuai untuk mereka. Yang pastinya bukan lah peribahasa yang positif maksudnya. Haha. Ada juga makhluk-makhluk yang begitu disegani tetapi berperangai seperti………………. hmm tak terluah dengan kata-kata. Lafaz yang tersimpan. Kalau dah tau awak tu siapa, cuba la buat perangai tu elok-elok sikit sesuai dengan status and imej awak tu. Ini tidak, perangai budak tadika umur 5 tahun lagi baik la. Ada fahaaamm??? Ada yang perlu diikuti semua kehendaknya dan tidak mahu mengalah. Tanpa disedari perlakuannya itu telah mengundang rasa tidak puas hati orang lain. Ada juga yang kata sudah tahu yang mana kawan, yang mana lawan, tetapi rapat juga dengan lawan dia tu. Hmmm tak faham aku. Pelik-pelik-pelik. Ada juga insan yang terlalu suka meminta maaf tetapi apabila orang lain menghulurkan kata-kata maaf kepadanya, dia mengatakan tidak perlu. Seperti dia sahaja yang boleh meminta maaf daripada orang lain. Geram sungguh. Geram-geram-geram.

Aku sudah letih untuk melayan kerenah makhluk-makhluk seperti ini. Kadang kala aku terasa seperti mahu menangis kerana sudah tidak sanggup lagi berhadapan dengan semua ini. Terasa seperti ingin sahaja aku membalas segala perbuatan mereka kepadaku, tetapi aku tidak berdaya. Kerana aku bukan seperti mereka.

Ya Allah, bantulah hamba-Mu untuk menghadapi dugaan ini. Sesungguhnya Kau tidak akan membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Sesungguhnya aku telah melalui ujian-Mu yang lebih berat daripada ini. Ya Allah, tenangkanlah hatiku, tenangkanlah jiwaku, tenangkanlah perasaanku, tenangkanlah fikiranku. Amin…

Terdapat juga manusia-manusia yang sungguh tulus hati budinya sehingga tidak pernah menyakiti hati insan lain. Aku kagum dengan keperibadian itu. Sungguh kagum. Dengan suara dan bahasa yang sopan, setiap perbuatan dimulakan dengan doa yang panjang. Mungkin sebab itu mereka diberkati oleh Allah swt. Aku ingin menjadi seperti mereka. Amin…

Berbalik kepada cerita-cerita makhluk yang lupa diri di atas, aku ada 1 cara untuk menanganinya, seperti yang dilakukan oleh seorang sahabatku. Dia berusaha untuk menjadikan dirinya seorang yang kasar. Tujuannya adalah semata-mata untuk membentengi diri daripada cepat terasa hati dan terluka dengan anasir-anasir jahat dan setiap perlakuan makhluk-makhluk yang berusaha untuk menyakiti hatinya. Dengan menjadikan dirinya kasar, dia akan ignore apa sahaja yang diperkatakan atau dilakukan oleh makhluk-makhluk di sekitarnya. Dengan cara itu, dia tidak akan cepat terasa hati dengan perlakuan mereka dan hati pun akan menjadi tenang. InsyaAllah. Best tak??? Best best best. (versi upin ipin). Ok jumpa lagi di lain siaran. Wassalam… Chow…

[/b]

4 comments:

fiqkofallah said...

fuh,,
ni baru betul medan luahan..
xpe2..
mudah2an allah mudahkan segala urusan

Suraya said...

hehe
tengkiu2
trm ksh atas doa tu ye dik

Anonymous said...

ni marah ngan sapa ni? cuba cakap biar aku piat telinga dia... hehehehe... gurau jur. lebih baik bersabar kerana sabar tu sebagian dari iman Wallahualam

Suraya said...

kalo aku cakap, mesti ko tak berani n tak sampai hati nak piat telinga dia. unbelievable? believe it.

Suara Rindu...

Lagu kegemaran. Lama giler aku cari lagu ni weh. Rupa2nya ramai gak yang nak cari lagu ni. Tak sangka huhu. Alhamdulillah syukur sgt2 dapat gak jumpa. Hehe...